Woekerpolisproces

Ook Aegon moet klanten compenseren voor woekerpolissen

Na de uitspraak van het gerechtshof Den Haag in de zaak tegen Nationale-Nederlanden, heeft de rechter geoordeeld dat ook Aegon klanten moet compenseren voor woekerpolissen. De verzekeraar heeft volgens het hof kosten ingehouden die niet met de klanten overeen waren gekomen.

Hoe zat het ook alweer?

Aegon verkocht 1,3 miljoen van deze polissen in de afgelopen 25 jaar. Dit jaar werden de Nederlandse activiteiten van Aegon overgenomen door ASR die daarmee in één klap de grootste woekerpolisverzekeraar van Nederland werd. Hoewel Aegon eerder al door de rechter werd veroordeeld om gedupeerden van Koersplan te vergoeden, ging de collectieve procedure van de vereniging verder. In die procedure werd de focus gelegd op het krijgen van compensatie voor de producten Koersplan, Fundplan en Vermogensplan. Na een gedeeltelijk positieve uitspraak van de rechtbank, is er nu een uitspraak in hoger beroep. 

De uitspraak

Het meest verstrekkend is de uitspraak voor het product Fundplan. Het hof heeft vastgesteld dat Aegon zonder contractuele basis kosten heeft ingehouden voor zichzelf en de tussenpersoon. Deze kosten moeten aan klanten worden terugbetaald. Tevens was er geen overeenstemming over de hoogte van de overlijdensrisicopremie, afkoopkosten, wijzigingskosten en termijnopslagen.

Ook bij de producten Koersplan en Vermogensplan ging Aegon in de fout. Het hof concludeert dat Aegon onvoldoende informatie heeft verstrekt over de overlijdensrisicopremie. Ook was er geen wilsovereenstemming over de hoogte van de premie, de beleggingskosten en de aan- en verkoopkosten.

In lijn met de eerdere uitspraken over Koersplan oordeelde het hof ook nog dat Aegon in diverse brochures die zij verstrekte onjuiste en misleidende eindkapitalen heeft vermeld.

Hoe nu verder?

ASR, dat eerder dit jaar de woekerpolisportefeuille van Aegon heeft overgenomen, heeft aangekondigd naar de Hoge Raad te gaan.

 

Stichting Woekerpolisproces, gepubliceerd op 2 oktober 2023